telefoonnumer

info@balancepraktijkvanity.nl

Open

op afspraak

Hoe ontwikkel je klachten, wordt je ziek , zieker en ziekst

Op deze vragen ga ik proberen antwoord te geven in Jip en Janneke taal in zover dat ik kan verklaren hoe klachten en ziektes ontstaan.

Als eerste is het goed om te beseffen dat je bloed nogal belangrijk is in je gezondheid.

Je bloed zorgt namelijk dat voedingsstoffen op hun plaats worden gebracht. Zodat het lichaam de juiste voeding kan krijgen waar het nodig is.Ook zorgt het bloed ervoor dat ziektes van buitenaf niet verder indringen maar juist gevangen worden en onschadelijk worden gemaakt door je witte bloedcellen. Je rode bloedcellen zorgen voor zuurstof en kooldioxide. Doordat je bloed stroomt kunnen al je cellen gevoed worden.

Bloed vervoert en levert dus voedsel, zuurstof en andere essentiële stoffen aan je lichaam cellen. Het voert afvalstoffen af die bij de verbranding van voedingsstoffen in de cellen vrijkomen. Bloed helpt het lichaam beschermen tegen ziektes.

Maar wanneer cellen hun afvalstoffen niet zo goed kwijt kunnen

Maar wanneer cellen hun afvalstoffen niet zo goed kwijt kunnen omdat er teveel afvalstoffen worden gemaakt, gaan de afvalstoffen zich ophopen in de bloedbaan. Je kunt je voorstellen dat het bloed dan niet meer goed kan stromen.

Deze blokkades gaan klachten geven omdat ze blijven ophopen als er niks aan wordt gedaan. Je kent vast wel die pijnlijke “knopen”bij je schouders of die zware benen. Dat zijn opgehoopte afvalstoffen. Als je daar niks mee doet of als je lichaam te zwak is om het zelf op te ruimen gaat het steeds dieper ophopen en komt het van het bindweefsel naar de spieren en dan naar de botten. Daar beginnen serieuze klachten. Denk maar aan de tennis arm of schouderklacht.

De 6 fases van Dr Reckeweg

De 6 fases van Dr Reckeweg. Hij beschrijft 6 ziekte stadia’s , hoe het beloop is van het ziek worden. Je bent namelijk nooit in een keer super ziek. Je heb niet van de een op de andere dag een longontsteking, daar is wel al heel wat aan vooraf gegaan.

De eerste fase is waar je eerste symptomen beginnen. Bijvoorbeeld, gebrek aan eetlust, vermoeidheid, niezen, diarree, hoesten, verkoudheden, vaak plassen. In deze fase gaan je nood ventielen hun best doen om die pathogene en exogene (virussen of bacteriën) uit het lichaam te werken. De zogenaamde uitscheiding fase.

Lukt dit niet dan gaat het lichaam over na de tweede fase, dit is de reactie fase. Hier gaat het lichaam iets harder zijn werk doen om die ziekte veroorzakers naar buiten te krijgen. Hier ga je klachten ervaren zoals ontstekingen, koorts, griep, huiduitslag, maagontsteking, darmontsteking en gewrichtsontsteking. Wanneer hierdoor het lichaam de boosdoeners nog niet buiten krijgt gaan de boosdoeners dieper het lichaam in.

Fase drie is de stille fase. Dit is de fase waarbij de cellen nog niet worden aangetast maar er al wel serieuze klachten ontstaan. Denk aan stoflong, galstenen, nierstenen, jicht, reumatische aandoeningen en lymfeklier zwellingen. In deze fase duurt het vaak even voordat je deze serieuze klachten waarneemt. Daarmee bedoel ik dus dat je na fase twee  denkt beter te zijn maar je klachten zijn dan wel niet voelbaar maar de ziekte verwekkers of blokkades zijn nog altijd in je lichaam dieper door aan het dringen zonder dat je het merkt. Het goede van deze fase is dan ook dat je hier weer uit kunt genezen en weer in fases kunt terug lopen

Fase vier, vijf en zes zijn te diep in het lichaam. Dit zijn fases die in de cellen afspelen en die de cellen ook blijvend veranderen hier is geen weg meer terug.

Hier kan guasha alleen zorgen voor pijnvermindering maar geen genezing meer tewerkstellen.

Guasha is wel een mooi hulpmiddel om terug te lopen in de eerste drie fases. Guasha helpt je lichaam om weer pathogeen en exogeen vrij te krijgen. Guasha stimuleert je bloed en schraapt heel diep in je bindweefsel maar haalt ook zeker de afvalstoffen van je ziekte verwekkers naar de oppervlakte uit je spieren en botten. Daardoor ga jij steeds minder pijn ervaren. Het kan zelfs zijn dat wanneer je in fase drie zit en het nog niet weet dat je verkouden wordt.

Dan heb je nog klachten in heup, rug en nek

Dan heb je nog de pijn klachten in de heup, rug en nek. Die klachten kunnen uiteraard komen door een flinke inspanning of knopen maar deze klachten kunnen ook door scheefstand van de heupen, rug of nek komen.

Daar kom ik meestal snel genoeg achter wanneer ik een aantal guasha behandelingen heb uitgevoerd zie ik dor de “sha”of er sprake is van een scheefstand in de ruggenwervel of de heupen.

Wanneer de rug en de heupen weer goed staan zul je een stuk minder pijn hebben en kun je gaan werken aan je spieren zodat deze weer sterk zijn om alles op zijn plaats te houden.

Stress & psychische gesteldheid

In Azië zijn ze er al lang van overtuigd dat de psychische gesteldheid van de mens ook mee telt in klachten en ziektes veroorzakers. Bij teveel stress krijg je vaak veel last van nek en schouders. Als we maar door denderen en niet naar ons lichaam luisteren dan hoopt zich stiekem heel wat in je lichaam op. Het mooie van een guasha behandeling is, is dat je vaak, je pijnklacht aanpakt maar ook vaak de oorzaak. Wanneer de oorzaak van de overbelasting niet aangepakt wordt dan zal de klacht telkens weer terug komen. Vaak is het dan ook dat guasha zorgt voor zelf bewustwording en zelfreflexie. Als je eenmaal heb ervaren dat je pijn klachten minder tot weg kunnen zijn ga je vaker al je grenzen aangeven. Je gaat eigenlijk weer opnieuw “voelen”.

Wat dan ook vaak heel mooi is om te doen met een guasha behandeling is het loslaten van de oude zorgen die je nog lichamelijk met je mee sleept. Kom je uit een burn out of uit een hele verdrietige of zware periode, dan kan guasha zorgen dat je lichaam gaat opruimen. Door dat soort heftige periodes in je leven heb je vaak veel afvalstoffen opgeslagen. Zelfs opgeslagen op plekken die de emoties aantonen. Daarmee bedoel ik dus dat afvalstoffen niet willekeurig op plaatsen klachten geven. Maar dat bepaalde emoties zorgen voor bepaalde klachten. Met guasha kom je daar veel over te weten en maakt de behandeling des te meer interessant. En maakt je overwinning en come-back vanuit een burn-out des te sterker en je pakt je volledige lichaam aan. Ik zie het dan ook als mijn taak om de oorzaak en het gevolg aan te pakken zowel psychisch als lichamelijk.

Het lichaam heeft balans nodig. Een balans die enkel en alleen jij zelf kunt voelen. En die voor iedereen anders is. Bij Balance praktijk Vanity wil ik je weer in contact maken met je lichaam. Zodat je voelt wat er aan de hand is in je lichaam. Dat je beter weet welke klacht of ziekte je heb. En welke keuzes je wil gaan maken welke stappen je wilt gaan zetten. Om jezelf in je eigen kracht te laten staan en te groeien.